1. Bekendmakingen Oostzaan
  2. GEMEENTEBLADSanctiebeleid Drank- en Horeca Oostzaan 2014-2015

Oostzaan | Openbare orde en veiligheid | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Oostzaan. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Oostzaan valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADSanctiebeleid Drank- en Horeca Oostzaan 2014-2015

Inleiding De gemeente Oostzaan is verantwoordelijk voor de handhaving van de Drank- en Horecawet (DHW). De gemeente hanteert het uitgangspunt dat de ondernemers en de paracommercie hun eigen verantwoordelijkheid dragen. De verantwoordelijkheid strekt tot het kennen van de relevante wet- en regelgeving en de juiste naleving daarvan. De gemeente controleert jaarlijks of dit vertrouwen in de ondernemers/paracommercie terecht is.Is een inrichting in overtreding, dan wordt een sanctie opgelegd conform dit sanctie-beleid. Naast een sanctie krijgt de inrichting in hetzelfde jaar nog een hercontrole. Drank- en Horeca in de gemeente Oostzaan Dit sanctiebeleid is gericht op overtredingen van de Drank- en horecawet, de Verordening Drank- en horeca gemeente Oostzaan 2014 en de horecagerelateerde bepalingen uit de APV. In de Verordening Drank- en Horeca gemeente Oostzaan 2014 zijn bepalingen opgenomen waarin de commerciële horeca wordt verboden om happy hours te houden en jongeren onder de 18 jaar niet toegelaten mogen worden tot de horeca-lokaliteit na 23.00u. Daarnaast zijn er beperkende bepalingen opgenomen voor de paracommercie, zoals schenktijden. Handhaving In 2012 heeft de gemeenteraad ingestemd met het Activiteitenplan Handhaving en is een pilot gestart met een BOA. Naast deze handhaving op de Algemeen Plaatselijke Verordening en openbare ruimte, wordt nu ook door de gemeente gehandhaafd op de Drank- en horecawet. Er zijn grofweg drie vormen van toezicht te onderscheiden: 1. Basiscontrole: hieronder vallen de controles op horecabedrijven en evenementen en richt zich op de DHW en APV voor de drankverstrekkende horeca (reguliere horeca, para commerciële horeca, slijterijen, supermarkten, cafetaria’s etc.) en op evenementen waar alcoholhoudende drank wordt verstrekt. Het zwaartepunt van de controles ligt hierbij op de aanwezigheid en actualiteit van de vergunningen of ontheffingen en op het voldoen aan de voorschriften. 2. Leeftijdscontrole: het gaat hierbij om leeftijdscontrole bij evenementen, bij alcoholgebruik ter plaatse (bijvoorbeeld bij cafés) en bij gebruik elders dan ter plaatse zoals bij supermarkten en slijterijen. 3. Controles op de bedrijfsvoering en inrichting: controles gericht op de naleving van de milieuvoorschriften zoals geur, geluid en afvalwater. De toezichthouder gaat als volgt te werk: Stap 1: De toezichthouder verzamelt relevante feiten en omstandigheden. Deze informatie kan gebaseerd zijn op eigen waarneming of zijn verkregen van externe handhavingpartners. Stap 2: De toezichthouder beoordeelt de geconstateerde feiten en bepaalt in overleg met een juridisch medewerker of sprake is van overtreding van de wettelijke voorschriften. Indien een overtreding is geconstateerd, wordt een eventuele sanctie bepaald op basis van de sanctiestrategie Drank en Horeca. Stap 3: De afdeling Gebruikstoezicht registreert de controles en bewaakt het handhavingtraject. Daarbij worden de noodzakelijke vervolgstappen genomen zoals in deze sanctiestrategie beschreven. Na constatering van een overtreding wordt zoveel als mogelijk met de ondernemer in overleg getreden om de overtreding te beëindigen of herhaling te voorkomen. Soms is aanvullende informatie nodig van een van de handhavingpartners (brandweer of politie) om het vervolgtraject te kunnen bepalen. In dat geval wordt contact opgenomen met de handhavingpartner en zo nodig om aanvullende rapportage verzocht. Gezondheidsbeleid Begin 2014 is het Gezondheidsbeleid vastgesteld door de gemeenteraad. De nota Gezondheidsbeleid bevat beleid en doelstellingen op het gebied van preventie van schadelijk alcoholgebruik door jongeren. Met deze nota is invulling gegeven aan het preventiebeleid volgens artikel 43a van de DHW. In de nota Gezondheidsbeleid is een van de speerpunten het terugdringen en voorkomen van schadelijk alcoholgebruik bij de jeugd en hun ouders/ opvoeders. Door preventief in te zetten op het terugdringen van alcoholgebruik bij de jeugd kan een bijdrage worden geleverd aan het voorkomen van gezondheidsproblemen. De nota Gezondheidsbeleid heeft een regionale dekking voor de regio Zaanstreek Waterland. Sanctiestrategie De gemeente Oostzaan heeft beleidsvrijheid ten aanzien van de bestuurlijke sancties. Het sanctiebeleid biedt de handhavers en het college houvast bij het opleggen van een sanctie. De controles vinden steekproefsgewijs plaats. Als een overtreding wordt geconstateerd, volgt een reactie. In eerste instantie zal een waarschuwing worden gegeven. Het doel van handhaving is het naleven van de wet- en regelgeving te bevorderen. Bij het opleggen van een sanctie kan tevens een gesprek volgen met de ondernemer of het bestuur van een paracommerciële inrichting. Boete minderjarige (artikel 45 DHW) Vanaf 1 januari 2014 geldt een nieuw landelijk verbod voor jongeren met een leeftijd tot 18 jaar om alcohol aanwezig of voor consumptie gereed te hebben op voor het publiek toegankelijke plaatsen (uitgezonderd van detailhandel / winkels). De toezichthouders en de politie kunnen dit verbod handhaven met een proces-verbaal. De DHW schrijft voor dat alleen strafrechtelijke afhandeling plaats kan vinden. De hoogte wordt bepaald door het Openbaar Ministerie. Bestuurlijke boete Vele overtredingen zoals vermeld in de Drank- en horecawet kunnen bestuurlijk worden beboet. Een bestuurlijke boete is een bestraffende sanctie, inhoudende een onvoorwaardelijke verplichting tot betaling van een geldsom. De hoogte van deze geldsom wordt niet zelf bepaald door de gemeente, maar is opgenomen in de bijlage behorende bij het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet. Last onder dwangsom In het algemeen is de hoogte van de dwangsom afhankelijk van de aard van de overtreding en is niet bij voorbaat exact aan te geven hoe deze wordt berekend. Samengevat heeft het college bij het bepalen van de hoogte van de dwangsom en het maximum van het te verbeuren bedrag een ruime mate van beleidsvrijheid. Indien het college overgaat tot het opleggen van een last onder dwangsom, wordt zoveel mogelijk uitgegaan van de volgende uitgangspunten: • de dwangsomhoogte moet op de ernst van de overtreding worden afgestemd (evenredigheid) en tot doel hebben de overtreding tegen te gaan of te voorkomen (effectiviteit, art. 5:32 Awb). • de (geschatte) kosten die de overtreder moet maken om de overtreding op te heffen; de dwangsom moet hoger zijn dan het door de overtreding door de overtreder behaalde (geschatte) financiële voordeel; • het wegnemen van ongerechtvaardigd voordeel dat de overtreder kan behalen met de overtreding; • voorkoming van herhaling, beperking van schade en herstel in de oorspronkelijke toestand. De gekozen hoogte van de dwangsom in de dwangsombeschikking moet gebaseerd/ afgestemd zijn op de inhoud van dit beleid. De beschikking kan dan volstaan met verwijzing naar dit beleid, tenzij er in het concrete geval aanleiding is om een aanvullende motivering in de beschikking zelf op te nemen, bijvoorbeeld bij afwijking (naar beneden/boven) van de dwangsomhoogte volgens de tabel. Begunstigingstermijn Een begunstigingstermijn is de tijd die iemand krijgt om een eind te maken aan de overtreding. In de aanschrijving wordt deze termijn vermeld zodat iemand weet wanneer hij bij niet nakoming van de last dwangsommen gaat verbeuren. De last onder dwangsom wordt bij constatering van een overtreding opgelegd. Dit is feitelijk een waarschuwing. Bij oplegging gaat de termijn in voor het herstellen van de overtreding. Indien bij een tweede controle blijkt dat de overtreding (de last) nog steeds van toepassing is, dan wordt de dwangsom geïnd. Is de overtreding verholpen, dan wordt de dwangsom ingetrokken. Net zoals bij de hoogte van dwangsommen zijn de begunstigingstermijnen indicatief. Er kan dus altijd, zij het gemotiveerd, worden afgeweken van de genoemde termijnen. Sluiting of schorsing horecabedrijf Uitgangspunt is dat eerst een last onder dwangsom wordt opgelegd om een overtreding te laten beëindigen. Indien de last onder dwangsom niet tot het gewenste effect resulteert of als wordt verwacht dat dit niet het meest efficiënte middel is, zal als uiterste middel worden overgegaan tot sluiting van het horecabedrijf, art. 36 DHW. Op grond van de artikelen 19a en 20 DHW zal de burgemeester overgaan tot ontzegging van alcoholverkoop in de supermarkt of slijterij, indien is geconstateerd dat deze voor de derde keer in één jaar tijd (tellen vanaf de eerste constatering) alcohol verkoopt aan een minderjarige. De ontzegging duurt één week. De burgemeester heeft de bevoegdheid om per geval af te wijken, met een minimum van één week en een maximum van twaalf weken. Indien een last onder dwangsom wegens overtreding van de DHW of de vergunningvoorschriften niet tot het gewenste effect heeft geleid, zal de burgemeester overgaan tot het schorsen van de DHW-vergunning. De schorsing duurt minimaal één week en maximaal twaalf weken. Als uiterste middel zal de burgemeester overgaan tot intrekking van de vergunning. Toelichting Sanctietabel Drank en Horeca In de Sanctietabel Drank en Horeca is per artikel de prioritering en bijbehorende sanctie aangegeven. Bij het beoordelen van een overtreding en de daarop volgende bijpassende sanctie wordt rekening gehouden met: • de mogelijke gevolgen van die overtreding; • de omstandigheden waaronder die overtreding is begaan; • het gedrag van de overtreder; • de voorgeschiedenis; • de samenloop van overtredingen; • het subsidiariteit- en proportionaliteitsbeginsel: De sanctie die wordt toegepast dient het minst ingrijpende te zijn en het best passend om het gestelde doel te bereiken. • de verwijtbaarheid van de overtreder. De Sanctietabel Drank en Horeca (bijlage 1) bevat geen limitatieve opsomming van alle mogelijke horecaovertredingen maar vermeldt de meest voorkomende. Per overtreding daarvan zijn minimale en maximale bedragen aan dwangsommen opgenomen of is aangegeven dat, afhankelijk van de situatie, een last onder bestuursdwang of een last onder dwangsom wordt opgelegd. In voorkomende gevallen bestaat echter de mogelijkheid dat (gemotiveerd) wordt afgeweken van de in de tabel opgenomen sancties. Evaluatie Het sanctiebeleid Drank- en Horecawet Oostzaan 2014-2015 zal eind 2015 worden geëvalueerd. Bijlage 1 Overtreding / Prioriteit Grondslag Sanctie-middel Hoogte dwangsom per overtreding Hoogte dwang-som per week Begunstigings-termijn Exploitatie zonder vergunning DHW Art. 3 DHW Dwangsom, mogelijk met aanzegging sluiting (maatwerk) € 500,- Eén week Aanwezigheid registratie barvrijwilligers in paracommerciële instelling Art. 9 lid 3 DHW Dwangsom € 250,- Eén week Aanwezigheid bestuursreglement in paracommerciële instelling Art. 9 lid 4 DHW Dwangsom € 250,- Eén week Verbod verstrekking alcohol voor gebruik elders dan in de vergunning aangegeven lokaliteit of terras Art. 12 lid 1 DHW Bestuurlijke boete € 1020,- Direct Verbod verstrekking sterke drank elders dan in de vergunning vermelde slijtlokaliteit Art. 12 lid 2 DHW Bestuurlijke boete € 1020,- Direct Verbod verstrekken alcoholhoudende drank elders in een horecabedrijf Art. 13 lid 1 DHW Bestuurlijke boete € 1360,- Direct Verbod verstrekken alcoholhoudende drank ter plaatse in een slijtersbedrijf zonder verzoek klant Art. 13 lid 2 DHW Bestuurlijke boete € 1360,- Direct Andere bedrijfsactiviteiten in de slijterij Art. 14 lid 1 DHW Dwangsom € 500,- Één dag Verbod bedrijfsactiviteiten in horecalokaliteit of op terras Art. 14 lid 2 DHW Dwangsom € 500,- Eén dag Verboden bedrijfsactiviteiten in lokaliteit behorende bij een inrichting waarbij alleen toegang mogelijk is dmv de horecalokaliteit Art. 15 lid 1 DHW Dwangsom € 500,- Eén dag Rechtstreekse verbinding tussen slijterij en andere neringsruimte Art. 15 lid 2 DHW Dwangsom € 500,- Maatwerk Automatenverkoop alcoholhoudende drank Art. 16 DHW Dwangsom € 500,- Eén week Verstrekken alcoholhoudende drank (voor elders dan ter plaatse) anders dan in gesloten verpakking in supermarkt of slijterij Art. 17 DHW Bestuurlijke boete € 1020,- Direct Verkoopverbod zwak-alcoholhoudende drank anders dan in supermarkt of slijterij voor gebruik elders dan ter plaatse Art. 18 lid 1 en 2 DHW Dwangsom € 500,- Eén dag Onderscheid tussen alcoholhoudende en niet alcoholhoudende drank ontbreekt in ruimte supermarkt Art. 18 lid 3 DHW Dwangsom € 250,- Eén dag Verbod illegale bestelservice sterke drank (geen slijterij of partijencatering zijnde) Art. 19 lid 1 DHW Dwangsom € 500,- Eén dag Verbod illegale bestelservice zwak-alcoholhoudende drank Art. 19 lid 2 DHW Dwangsom € 500,- Eén dag Verstrekken alcoholhoudende drank aan jongeren onder de 18 jaar Verstrekken sterke drank aan jongeren onder de 18 jaar Art. 20 lid 1 DHW Art. 20 lid 2 DHW Bestuurlijke boete; Art. 19a DHW: Three strikes out: ontzegging bevoegdheid tot verkoop zwak-alcoholische drank € 1.360,- Direct Aanwezigheid persoon onder de 18 jaar in slijterij zonder begeleiding van persoon die 21 jaar oud is Art. 20 lid 3 DHW Dwangsom € 500,- Eén dag Geen aanduiding leeftijdsgrenzen bij de toegang of aanduiding niet goed leesbaar Art. 20 lid 5 DHW Dwangsom € 250,- Eén week Verbod toelaten personen onder invloed van alcohol of drugs Art. 20 lid 6 DHW Proces-verbaal OM Direct Verbod dienst te doen onder invloed Art. 20 lid 7 DHW Proces-verbaal OM en eventueel intrekking of schorsing van de vergunning Direct Verstrekken van alcoholhoudende drank, met het vermoeden van verstoring openbare orde, veiligheid of zedelijkheid Art. 21 DHW Proces-verbaal OM en eventueel Intrekking of schorsing van de vergunning Maatwerk, afhankelijk van politiebijstand Alcoholverbod bij tankstations Art. 22 lid 1 DHW i.c.m. art. 25 DHW Dwangsom € 500,- Eén dag Leidinggevende die op vergunning/ aanhangsel staat vermeld is niet aanwezig Art. 24 lid 1 en lid 2 DHW Bestuurlijke boete € 1020,- Direct Personeel onder 16 jaar staat te tappen/slijten Art. 24 lid 3 DHW Bestuurlijke boete € 1020,- Direct Verbod op illegale aanwezigheid van alcoholhoudende drank Art. 25 lid 1 DHW Dwangsom € 500,- Eén week Verbod op het illegaal nuttigen van alcoholhoudende drank in voor publiek geopende ruimte, niet zijnde een horecabedrijf Art. 25 lid 2 DHW Last onder dwangsom € 500,- Eén dag Vergunning / aanhangsel niet in bedrijf aanwezig Art. 29 lid 3 DHW Dwangsom € 250,- Eén week Vergunninghouder heeft geen melding gedaan van wijziging in inrichting Art. 30 DHW Imperatieve intrekking vergunning Eén week Geen melding nieuwe leidinggevende of doorhaling gedaan Art. 30a lid 1 DHW Imperatieve intrekking vergunning Eén week Gevaar voor openbare orde, veiligheid of zedelijkheid door voorgedane feiten Art. 31 lid 1 DHW Imperatieve intrekking vergunning Eén week Handelen in strijd met vergunningvoorschriften of regels uit de DHW Art. 31 lid 2 DHW Schorsing (art. 32 DHW) of Intrekking vergunning Maatwerk Zonder ontheffing zwak-alcoholhoudende drank verstrekken Art. 35 lid 1 DHW Proces-verbaal, eventueel last onder bestuursdwang bij meerdaags Direct staken drankverstrekkingZo niet, dan proces-verbaal. Overtreding voorschriften of beperkingen uit de ontheffing Art. 35 lid 2 DHW Bestuurlijke boete € 1020,- Zo mogelijk direct naleven van voorwaarden, anders boete Ontheffing/afschrift dient aanwezig te zijn Art. 35 lid 4 DHW Bestuurlijke boete € 680,- 1 uur de tijd om ontheffing te tonen, anders boete Onjuiste gegevens verstrekken bij aanvraag Art. 38 DHW Intrekking of schorsing van de vergunning Maatwerk Verordening DHW Happy hour verbod Art. 3 verordening DHW Dwangsom € 500,- Eén dag Toelaten jongeren onder de 18 jaar na 23.00u tot de horecalokaliteit Art. 4 verordening DHW Dwangsom € 500,- Eén dag Overtreding schenktijden paracommerciële instelling Art. 5 verordening DHW Dwangsom € 500,- Eén dag Schenken van alcohol tijdens een bijeenkomst van persoonlijke aard zonder ontheffing Art. 6 verordening DHW Dwangsom € 500,- Eén dag APV Exploitatie zonder exploitatievergunning APV Dwangsom, mogelijk met aanzegging sluiting (maatwerk) € 500,- Eén week Niet naleven van de voorschriften van de exploitatievergunning Vb. venstertijd, aanwezigheid afschrift vergunning, eventueel portiers etc. APV Dwangsom € 500,- Eén dag

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie OostzaanStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Oostzaan inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Oostzaan.